Saturday, July 26, 2014

5:34 PM

Ketika kita menyambut Aidilfitri dengan gembira masih ada diluar sana yang menyambut dengan penuh duka..kehilangan segalanya amatlah terasa dan ditangisi disaat negara kita bergembira..Gaza akan menyambut Syawal dengan penuh hiba dimana kematian akibat kekejaman Zionis mencecah 1 Ribu yang menjadi korban.

Gencatan senjata sementara untuk kemanusiaan selama 12 jam mulai jam 8 pagi semalam (2 petang waktu Malaysia) membolehkan penduduk Gaza keluar membeli kelengkapan persiapan meraikan Aidilfitri. Petugas Aman Palestin Malaysia Cawangan Gaza dan Pertubuhan Kebajikan Assalama juga meneruskan usaha mengagihkan sumbangan daripada rakyat Malaysia. 

Selain mengagihkan bantuan kelengkapan perubatan kepada mangsa serangan Israel yang berada dalam rawatan di Hospital As-Syifa, mereka menyampaikan bungkusan makanan kepada keluarga miskin sekitar Gaza untuk persiapan Aidilfitri. Ketua Pegawai Eksekutif Aman Palestin Gaza, Omar Seyam, berkata gencatan senjata sementara itu membolehkan mereka bergerak dengan lebih mudah.